dimarts, 12 d’agost del 2008

Nota - 9

1482 – Es trasllada a Milà, on s 'ofereix a Ludovic Moro com a arquitecte, enginyer militar, pintor i escultor, sent emprat com a organitzador de festes, creant complicats mecanismes que s' utilitzaran en festes, espectacles i tornejos. Els Sforza eren una família que havia medrat i que volien feien molta ostentació per substituir la seva manca de noblesa. Ludovic era l’home fort de Milà. En aquesta època Bramante també treballava a Milà i va arribar a ser bon amic de Leonardo. Ludovic li encarrega una estàtua eqüestre del seu pare, Francesco Sforza, en grans proporcions per situar-la a la plaça del Duomo de Milà. Leonardo va treballar en ella durant setze anys i, encara que mai no va ser fosa, va deixar realitzat un model de cavall de vuit metres que va ser destruït el 1499.

1483 – el 25 d' Abril signarà un contracte amb la Confraternitat de la Concepció per a pintar la Mare de Déu de Les Roques (1483-93, Museu del Louvre) És un obra feta en col·laboració amb l’estudi de la família de Predis. Serà una pintura envoltada amb un àuria de misteri, tant per la seva execució ja que és una pintura fosca, amb una atmosfera enigmàtica, una iconografia hermètica i un to crepuscular, com per el fet de que n’hi hagi una replica que es conserva amb la National Gallery. Sembla ser que l’encàrrec i el resultat van diferir molt.







D’aquesta època son també els dibuixos de la Dualitat Virtut – Enveja i altres quadres com el Retrat d' un músic (1485-90, Pinacoteca Ambrosiana, Milà). També comença el monument a Sforza.