dijous, 21 d’agost del 2008

Nota - 18

1508 - Leonardo torna per un temps a Florència. És el període de les investigacions anatòmiques. Manté, no obstant això, contactes amb Milà, a la qual torna al Juliol de 1508 amb l' esperança d' obtenir la direcció de grans obres hidràuliques.

Miguel Àngel comença els frescos del sostre de la Capella Sixtina.


A aquesta època apareixerà també una dona a la vida de Leonardo anomenada La Cremona que es creu que es el rostre de nombrosos dibuixos i possiblement de la seva Leda i que se sospita que va ser amant de Leonardo.


Es creu que més o menys d’aquesta època seria la representació de Leda i el cigne que en l’actualitat es troba perduda i de la que només es coneix una copia atribuïda a Cesare da Sesto que es conserva en Wilton House, Anglaterra. També existeixen esbossos, en que primer dibuixa Leda agenollada i desprès la trobem amb el cos girat sinuosament. La representació frontal del nu femení destaca la part eròtica de les pintures que es conserven.


1509 - Es publica a Venècia "La Divina Proporció", de Lucca Pacioli, amb seixanta il·lustracions de dibuixos de Leonardo.

Lluís XII torna a Itàlia i entra a Milà al Maig. Dirigeix al seu exèrcit contra Venècia i Leonardo ho segueix com a enginyer militar.


1511 - Mort de Carles d' Amboise. Retorn al seu treball de l' estàtua eqüestre: Leonardo treballa en el monument al "consottiero" Giangiacomo Trivulzio, vencedor de Ludovic el Moro. Trivulzio volia un monument digne del seu rang. Leonardo volia representar-lo sobre un cavall encabritat. Finalment el projecte és abandonat.


Giangiacomo Trivulzio